Bulutların üstünde geçirdiğimiz bir haftadan sonra Doğu Karadeniz gezimizin son günü…

Hafta boyunca iki sene öncesinden de anılarımı hatırladım ve Samsun’dan başlayan ilk Karadeniz gezim daha ziyade şehirlerde geçmiş olsa da ilk aklıma gelenler yayla manzaraları oluyor. Karadeniz yaylaları, benim için, insanın bir kez gittikten sonra içinden bir parçasını geri getiremediği yerlerden.

Yolumuz uzun ve gün doğumu ile uyanıp kahvaltımızı ettikten sonra Kocabey köyünün karşısındaki dağları kaplayan ladin ve göknar (köknar yanlış yazımı) ormanlarına doğru, Sahara milli parkına doğru tırmanıyoruz. Aşağıda kalan köylere hakim bir manzarada (2150 metre rakımdayız) fotoğraf çekmek için araçtan indiğimizde rüzgardan ayakta zor durabiliyoruz!

Sahara milli parkından Şavşat köyleri manzarası

“Çam geçidi: 2470 metre” yazılı tabelayı geçerek Ardahan’a doğru ilerliyoruz. Yolun sağ tarafında kalabalık bir sürü ve uzaklarda atları üzerinde iki çoban fark edip bir fotoğraf molası veriyoruz. Bizi fark eden Mümin amca kısa sürede yanımıza kadar geliyor ve sohbet ediyoruz.

Yıllarca İstanbul’da yaşadıktan sonra emekli olunca köyüne dönmek istemiş. İki çocuğu ve dört torunu varmış. Eşi İstanbul’da kalmak istemiş ve ayrılmışlar. “Alışmışım buraya, ben fazla gidemiyorum” diyor; “bir ay kadar İstanbul’da, iki hafta kadar da Samsun’da kalıp dönüyorum” diye anlatıyor. Mümin amca 1000 TL emekli maaşı olduğunu ve Artvin yaylalarında çobanlık yaptığını anlatıyor. Sürüde köye ait 550 büyükbaş hayvan var.

Çam geçidinde çoban Mümin amca ile sohbet ediyoruz

Hem Artvin’den Ardahan’a doğru değişen coğrafyayı görmek hem de geçide 15 dakika mesafedeki benzinliğe gidebilmek için ilerlemeye devam ediyoruz.

Gökyüzünde uçan büyük kuşlar da var.

Biçerdöveri çeken at dönerken duraksıyor ve yanında koşan tayı böylece annesini emebiliyor.

Ardahan yollarında

Ardahan Sulakyurt köyü mevkiinde saman yapan köylülerle sohbet ediyoruz. Kışın İstanbul’da yaşayan aile yaz tatilleri için köylerine gelmişler.

Artvin dağlarını aşıp Karadeniz sahil yoluna çıkıyoruz. Rize Pazar sahilinde gün batımını seyredip son fotoğraflarımızı çektikten sonra tekrar aracımıza biniyoruz ve Trabzon havaalanına kadar pek konuşmuyoruz.