Ana sayfa » Egeli Denizciler
Foça limanı

Kıyı Kıyı Kuzey Ege rotamızın son günlerinde, Dikili’den İzmir’e doğru köy köy gezerek ilerliyoruz. Yolda artan petrol ve gaz tankerlerinden ve güneşli havada ağırlaşan atmosferden Aliağa’ya yaklaştığımızı anlıyoruz. Aman yol ayrımına dikkat! Foça tabelasını gördüğünüz ilk yoldan sağa saparsanız sanayi bölgesinden geçer ve yeni Foça’ya varırsınız. Eski Foça’ya gitmek için ise ana yolda Menemen’e doğru devam edin. Bir sonraki tabeladan sağa saparak, güzel ve sakin köy yollardan ilerleyin. Yolun sonu, huzur dolu tarihi Foça sokaklarına çıkıyor!

Aliağa’ya yaklaşmışken bir yol ayrımı ve kahverengi antik kent tabelası görüyoruz. Rotanın gerisinde kaldığımız için bu seferlik es geçiyoruz. Tabelasını gördüğümüz Kyme Antik Kenti günümüzde Aliağa’nın sanayi tesisleri arasında kalmış. Antik çağda ise Yunan kıyılarından göçen Egelilerin kurduğu on iki Aiol kentinden birisi imiş (MÖ 1000)!

Uzun süredir merak ettiğim Foça’ya ilk kez geliyorum. Aracımızı merkeze biraz uzakta park ediyor ve sahil boyunca yürüyoruz. Güneş ile ışıldayan sakin deniz, rüzgarın soğuğuna karşın insanın içini ısıtıyor. Temiz hava ve güneş karnımızı daha da acıktırıyor ve soluğu merkezde, iskelede alıyoruz. Sahil Restoran’da yediğimiz nefis  öğle yemeğinin üstüne Nazmi Usta’nın dondurmasını tadarken keyfimize diyecek yok!

Foça'yı seviyoruz: tüp kalamar, enginar kalbi, denizden çıkan salata,, roka, balık ve mis girit dondurması!
Foça’yı seviyoruz: tüp kalamar, enginar kalbi, denizden çıkan salata,, roka, balık ve mis girit dondurması!

Nazmi Usta’daki dondurma çeşitliliğini bugüne kadar ne duydum ne de tattım! Balkabaklı, sakızlı ve bademli dondurmaları deniyorum; tadına, kokusuna, kıvamına bayılıyorum. Aklınızda olsun!

Foça – Marsilya: Doğu’dan Batı’ya Tarihe Yolculuk

Foça’ya gitmeden önce, Urla’da görüp öğrendiğim ve esasen akademik bir projenin ürünü olan Kybela gemisi ile tamamlanan “Foça – Marsilya: Doğu’dan Batı’ya Tarihe Yolculuk” projesinin detaylarını araştırmanızı öneririm.

Bu proje ile MÖ 6. yüzyılda sadece yirmi kürekçinin çektiği Kybele isimli savaş teknesi yeniden inşa edilmiş. Yüzyıllar evvel çizilmiş rotasında tekrar yelken açmış. 2500 yıl önce olduğu gibi, Foça’dan Fransa Marsilya kıyılarına ulaşmayı hedeflemiş.

Batığın Urla Limantepe kazısında bulunmasının ardından, 2007 Nisan ayında projeye başlanmış. İnşa edilen iki gemilerden bir tanesi Foça’dan yola çıkmış ve Fransa’da “2009 Türkiye Yılı” etkinliklerine katılmış.

Yolumuz Marsilya Limanı’na düştüğünde, bu projeye ilham kaynağı olmuş ve üzerinde “Bu şehir MÖ 6. asırda Anadolu’dan gelen Phokaialı’lar tarafından kurulmuştur.” yazan plaketi de gidip görmek gerek!

Kybele ise yirmi beş kişilik mürettebatı ile Haziran 2009’da Foça’dan yelken açmış. 56 gün ve 1700 deniz mili süren yolculuğu sırasında 26 limana uğramış. Nihayet Temmuz 2009 sonunda Marsilya’da eski limanda demirlemiş.

Marsilya gibi pek çok Akdeniz kentini kurmuş denizcilerin memleketine; belediye binasından sokaktaki menhol kapaklarına kadar her köşesinde fok simgesini görebildiğiniz bu şirin sahil kasabasına; tadı damağımda, huzuru aklımda kalan Foça’ya ilk fırsatta tekrar gitmeyi diliyorum!

Foça, denizcileri ve balıkçıları kadar çiftçileri ile de tanınıyor. Slow food destekçisi üreticiler tarafında her Pazar sabahı kurulan Yeryüzü Pazarı’nı kaçırmamak gerek. Alacaklıyız!

Hızlı bir market alışverişinin ardından yönümüzü Yamanlar Dağı’nın zirvesine çeviriyoruz. Bu gece Karagöl’de kamp kuracağız.

terkedilmiş bir Foça evi

* Fotoğraflar Samsung J5 ile çekilmiştir.