İstanbul’dan çıkış ve Torkul Göleti kamp alanına varış olarak planladığımız tatilimizin ilk gününde, otoyoldan her geçişimizde kahverengi tabelası ile farkettiğimiz ve “buraya da gidemedik” diye iç geçirdiğimiz Güzeldere Şelalesi’ne gidiyoruz.

Güzeldere Şelalesi, Batı Karadeniz kamp rotamız boyunca şehrin isli pisli, gürültülü ve monoton temposundan çıkıp doğa ile kucaklaştığımız ilk durak oluyor. İlerleyen günlerde aşmayı planladığımız dağlar ve ormanlar öncesinde güzel bir antrenman yapıyoruz.

Güzeldere Şelalesi, Düzce

Güzeldere Şelalesi Tabiat Parkı’na nasıl gidilir?

Sakarya – Düzce D100 otoyolunda devam ederken Düzce’ye varmadan güney yönüne sapıyoruz. Gölyaka – Hamamüstü istikametinde devam ediyor ve Güzeldere’ye sapıyoruz. Yaz günü hava oldukça sıcak ve kurak olduğundan, köy yollarında zorlayıcı bir geçiş hatırlamıyorum. Güzeldere Şelalesi Tabiat Parkı’na girmeden aracımızı park ediyor ve park içinde yürümeye başlıyoruz. Tabiat Parkı giriş ücreti kişi başı 8 TL (2018). Otopark olarak belirlenmiş asfalt alanı geçtikten sonra orman içinde belediyenin girişimi ile yapılmış çayır çimen alanları, hobbit evlerini, piknik masalarını ve mangal tezgahlarını, kır restoranını geçip Güzeldere Şelalesi’nin yolunu tutuyoruz.

Koca koca karpuzları aşağı taşımaya çalışan piknikçilerin nefesi tıkanır mı bilmiyorum ama birkaç kat indikten sonra biz biraz zorlanmaya başlıyoruz. Her kat merdiven arasında dinlenme bankları ve seyir terasları yapılmış. Manzaraya karşı bir bardak demli çay olsaydı diyenlerdenseniz, ara katta çay ocağı açık!

Yaz kuraklığında 130 metreden dökülen şelalenin suyu biraz azalmış olsa da havadaki nem gittikçe artıyor ve merdivenlerin son basamağına kadar inip uzun uzun doğanın gürültüsünü dinliyoruz. Park içinde üç farklı patikada yürüyüş rotası varmış ama tabelalarda yönlendirme göremedik. Merdivenlerden çıkıp parkın çıkışa doğru giderken “kamp alanı” tabelasını gördüm. Internet sayfasında gördüğüme göre, park içinde tesisten çok da uzaklaşmayan bir bölge çadır ve karavan konaklaması için tahsis edilmiş. Kendi çadırınız olsun veya olmasın, tesis hizmetleri çerçevesinde parkta güvenli bir konaklama yapabilirsiniz.

Torkul Göleti

Torkul Göleti, Düzce

Torkul Göleti ve Torkul Yaylası kampı

Bu akşam için konaklama adresi olarak Torkul Göleti’ni belirlenmiştik. Yaklaşık 700 metre rakımlı Güzeldere Şelalesi’nden Hamamüstü’ne kadar, Eflani Gölü manzarasını seyrederek iniyor ve Aydınpınar yönünde devam ediyoruz. Torkul Yaylası’na doğru gitmek için Kaledibi – Uğurköy istikametini takip ediyoruz. Yayla tabelaları bir noktaya kadar yönlendirici oluyor. Alternatif olarak, Wikiloc uygulaması üzerinde kaydedilmiş rotaları takip edebilirsiniz. Arazinin durumuna göre alternatif yollar bulabilir veya yeterli vaktiniz var ise çevredeki yaylaları geze geze ilerleyebilirsiniz. Tabanı çok alçak değil ise, kuru havada 1300 metre rakımlı gölete ve az daha yukarısındaki yaylaya binek araç ile ulaşmak mümkün. Yağış ihtimalini, havanın erken kararacağını, gece soğuk olacağını ve şehir trafiği ile arazi şartlarının birbirinden farklı olacağını gözden kaçırmamalısınız!

let etrafında kısa bir keşif yapıyor, önceki gün kamp kurup geceki yağmurdan nasiplerini almış arkadaş grubu ile selamlaşıyor ve az daha ileride hafif rampa alana yerleşiyoruz. Kamp yeri için, göletin etrafında, özellikle de yağmur sonrasında çok fazla düz alan bulunmuyor.

Torkul Yaylası, göletin az daha ilerisinde yer alıyor. Gölet kenarını oldukça sakin ve huzurlu bulduğumuz için yaylaya çıkmayı düşünmüyoruz ve kamp malzemelerimizi taşımaya başlıyoruz. Güneş, devasa ağaçların ardında kaybolmaya başlamışken yayla yolunda çamura saplanmış bir aracın yolcuları bizi yardıma çağırıyor.

Eşim, bizim Sarı ile yolda kalmış aracı kurtarmaya gidince, ben de yatakları hazırlıyor ve sofrayı kuruyorum. Hızla çöken sise rağmen yavaş yavaş kendini belli etmeye başlayan yıldızları ve yükselen aydedeyi seyrederek keyifli bir saat geçiriyorum.

Torkul Göleti kampı

Yayla yolunda girilen bir iddia ve acemilik neticesinde çamura saplanmış araç maalesef kurtarılamıyor ve arkadaş grubunun geceyi nasıl geçirdiklerini bilemiyoruz. Karanlık çöktüğünde ormanda koşturan çocuklar ailelerin yanına, çadırlarına dönüyor ve artık yatma saati geldiğinde,  göl etrafında sadece karşı kıyıda kamp kurmuş avcıların keskin fenerlerini farkedebiliyoruz.

İlerleyen saatlerde araç sesini duyduğumuz ve suya bir adım mesafedeki daracık alanda araçlarının farlarını diğer çadırları da aydınlatacak şekilde kamp alanına tutarak bağıra çağıra çadırlarını kuran ve gecenin kalanında da, o nemli havada ateş yakmak için sağda solda gördükleri ağaçları parçalamaya çalışanlara diyecek söz bulamıyorum! Lütfen dünyanın herhangi bir yerinde ve herhangi bir zamanda, diğer canlıların haklarını çiğneyecek herhangi bir “özgürlük”e sahip olabileceğimiz fikrini unutalım! Bunun adı kesinlikle özgürlük değil, edepsizliktir!

Nemli havanın sesi daha iyi ilettiğini, çadırın içinde dahi olsanız kimsenin tüm gece sizin asker anılarınızı dinlemek zorunda bırakılamayacağını, su kenarındaki taze ağaçların öyle kolayca yanıvermeyeceğini, kamp yapmanın sadece ateş yakmak demek olmadığını öğrenelim. Doğa ile kucaklaşmak isteyen herkesin, öncelikle doğanın kucağına sığındığının farkında olmasını ve başlarını kaldırıp eteğinde kıvrılıp uyuduğu ağaçlara bir bakmalasını dilerim!

Torkul Göleti çevresinde çeşitli mantarlar bulabilirsiniz

Doğan güneş ile birlikte hava yeniden ısınıyor ve gece çöken sis de dağılmaya başlıyor. Pırıl pırıl bir sabaha uyanıyoruz. Kahvaltının ardından ormanda keyifli bir yürüyüşe çıkıyoruz. Göletin etrafında tam bir tur atabilir ve orman içinde pek çok çeşit mantar bulabilirsiniz.

Uyarı levhasında belirtilen kurallara uyarak, gölette balık avlamak mümkün. Belli ki, hedef tahtası olarak da kullanılmış panoda, balık avlarken her türlü ağ kullanmanın yasak olduğu belirtilmiş. Ayrıca, 15 Mart – 15 Haziran arasında sazan, yayın ve kadife balık avlanması; 15 Aralık – 31 Mart arasında ise turna avcılığı yasakmış. Avlanacak balıklar için asgari boy ve günlük limit kuralları da yine bu panoda bildirilmiş.

Yol üzerinde ve aracınızı park edebileceğiniz düzlükte çeşme bulunuyor. Çeşmenin kafası kırıldığı için çeşmeyi alet çantamızdaki kurbağacık ile açabildik ve gün içinde kendi portatif çeşmemizi kullandık. Sağda solda taşmış çöp kutularını görmezden gelsek bile ilk kez orman içindeki ağaçlarda bile uyarı yazısı asılması ihtiyacını görüyorum!

Torkul Göleti’nde geçirdiğimiz talihsiz geceyi, tekrar bir göl kenarında kamp kurmaya heves edecek olursak en az iki kez düşünmemiz gerektiğini hatırlamak üzere anıyoruz. Bundan sebeptir ki, ilerleyen günlerde ancak gün batarken ulaştığımız Sinop Akgöl kıyısında kamp kurarken ki tek endişemiz, gece su içmeye su kenarına gelecek olası hayvanlar veya ormandan koca bir ayının çıkıp gelmesi olmuyor!